Het bekende schoolfruitproject ‘Tutti Frutti’ wil door een wekelijkse fruitdag de consumptie van fruit en groenten op school aanmoedigen. En dat lukt aardig want het project bestaat al 10 jaar. Tijdens dit feestjaar zetten ze enkele scholen in de kijker waar Tutti Frutti een vaste waarde is geworden. Zo kreeg maandag MPI DE MAST in de Menenstraat Herentals een bezoek van stripheld Jommeke. Met hun verhaal willen ze andere scholen inspireren en aanmoedigen om deel te nemen aan de wedstrijd.
De leerlingen gingen graag met Jommeke en de juf op de foto. Onze reporter Johan Temmerman zag alleen blije gezichten.
Vaste fruitdag werkt
Het schoolfruitproject Tutti Frutti wil door een wekelijkse fruitdag op school de consumptie van fruit en groenten bij kinderen en jongeren doen toenemen. De voorbije 10 jaar deden telkens zo’n 1250 Vlaamse scholen mee en werden meer dan 240.000 leerlingen bereikt.
Uit de driejaarlijkse bevraging van het VIGeZ over het gezondheidsbeleid op school blijkt bovendien dat steeds meer basisscholen dankzij Tutti Frutti regelmatig vers fruit aan hun leerlingen aanbieden. Zo hadden 4 op 10 scholen in 2006 een regelmatig aanbod van vers fruit, in 2009 was dit gestegen naar 6 op 10 scholen. Uit de nieuwste bevraging blijkt dat in 2012 al 8 op 10 scholen regelmatig fruit aanbieden. Eén school op 10 heeft zelfs een dagelijks aanbod. Een duidelijk bewijs dat de langdurige implementatie van het project zijn effect niet mist.
MPI DE MAST als goed voorbeeld
Het succes van Tutti Frutti schuilt in het feit dat dit project verder gaat dan eenmaal per week een stuk fruit eten op school. De meeste scholen gebruiken Tutti Frutti als opstap naar een uitgebreider beleid rond gezonde voeding. MPI De Mast uit Herentals is hier alvast heel goed in geslaagd en werd daarom op maandag 13 januari verrast met een bezoek van Jommeke, de mascotte van Tutti Frutti.
Bij MPI De Mast neemt de ganse school (leerlingen en schoolpersoneel) deel aan het project. Op dinsdag wordt het fruit geleverd. Dit wordt dan door de hoogste type 1 klas verdeeld onder een les metend rekenen. Elke klas heeft een mandje. Het fruit voor het paramedisch personeel komt in de leraarskamer.
In de lagere klassen is er steeds een gezamenlijk fruitmoment in de klas waar elke leerling toch van het fruit moet proeven. De leerlingen van de hogere klassen nemen het fruit mee naar de speelplaats.
Vooral in de lagere klassen wordt er altijd iets gedaan rond het fruitmoment (vertelmoment, liedje, leergesprek i.v.m. de delen van het fruit).
Verdien zelf een bezoek van Jommeke voor jouw school
'Met dit goede voorbeeld willen we andere scholen in de Kempen inspireren en motiveren om werk te maken van een integraal gezondheidsbeleid. Tot aan de paasvakantie kunnen scholen ons hun werking en originele initiatieven rond groenten en fruit bezorgen. Een jury zal 10 winnaars selecteren die bij de afsluiting van het feestjaar worden beloond met een bezoek van Jommeke en een mooi prijzenpakket. Alle info over de wedstrijd is te vinden op www.fruit-op-school.be en de Facebookpagina.
JohanTemmerman / Nnieuws.